Spreker: Michael Buijkx, docent klassieke talen aan het Carolus Clusius College - Zwolle
Inhoud: Gymnasiumleerlingen leren vreemdeGymnasiumleerlingen leren vreemdetalen: Latijn, Grieks, grammaticaans en proefvertaliaans. Onderbouwleergangen en bovenbouwbundels bevatten annotaties en lijsten om woorden te leren en op te zoeken.Zonder woordkennis kan een tekst immers nietgelezen, begrepen, laat staan vertaald worden.Maar waarbij helpen die lijsten precies?
Doel
In deze workshop worden verschillende manieren om te werken met woordenschat gepresenteerd. Wat doe je voor, tijdens en na de lectuur? Welke woorden leer je op welke manier? Hoe kun je humor, visuele stimuli, ezelsbruggetjes inzetten? Welke samenhang is er tussen woorden en hoe kan inzicht in woordvorming de leerling helpen bij zijn studie? Een tekst smaakt beter als je de Latijnse woorden meer aandacht geeft en Nederlandse betekenissen minder.
Datum congres | 03-26-2020 |
Max. deelnemers | 25 |
Ingeschreven | 6 |