Nationale Gymnasiumdag
Email:
info@nationalegymnasiumdag.nl
Tel:
06 - 11134533

twitter linked

Ronde 1

1.1 Lezen als een Romein, kan dat?

Spreker: Michael Buijkx, docent klassieke talen aan het Carolus Clusius College - Zwolle

Inhoud: Latijn vertálen kan met “PSOLMO”. Maar Romeinen kunnen zo niet gelezen hebben. Een Vlaamse leesmethode (www.kdg.be/latijn-lezen) helpt om met de klas in het Latijn te blijven. Met woordvolgorde, woordkeus en perspectief regisseert de auteur onze aandacht. Romeinse lezers hadden de woordbetekenissen en uitgangen paraat. Hoe bereiden we leerlingen gericht voor op een tekst zonder afleidend geblader? Waarom geeft het CE alleen de corrector een kola-indeling? In deze workshop leer je om tekst-layout en woordenschat als middel in te zetten om tot de Romeinse cultuur door te dringen. Met minder “grammaticaans” kunnen leerlingen beter zien, horen en verstaan wat Latijn zo gaaf maakt.

Datum congres 03-15-2019
Max. deelnemers 28
Ingeschreven 18
10

Helaas vol, inschrijven is niet meer mogelijk

1.2 Noblesse Oblige

Spreker: Otto de Loor, trainer Netwerk Onderwijsadviseurs

Inhoud: De gymnasium leerling is in aanleg gemotiveerd, heeft hoge intellectuele capaciteiten en heeft over het algemeen een goede sociaal-maatschappelijke achtergrond, kortom: hij/zij is een bevoorrecht mens. Dat geeft verplichtingen zou je zeggen, maar dit laatste is niet meer zo vanzelfsprekend. Leerlingen doen niet altijd meer wat je van hen vraagt (neem bijvoorbeeld: huiswerk maken, luisteren naar jou of naar elkaar). Ze zijn mondig en autonoom en niet zo betrokken op de ander, tenminste zo lijkt het. Ze zijn individualistischer geworden. Franks Koerselman, hoogleraar psychiatrie, spreekt in dit verband over een cultuur die steeds narcistischer wordt.
In deze workshop verkennen we manieren waarop de autonomie-ontwikkeling van leerlingen ook productief kan zijn, hoe deze samen kan gaan met ‘engagament’. Hoe maak je van je klas een leergemeenschap waarbij autonomie en verantwoordelijkheid, persoonlijke ontwikkeling en betrokkenheid, hand in hand gaan?

Datum congres 03-15-2019
Max. deelnemers 28
Ingeschreven 24
4

Helaas vol, inschrijven is niet meer mogelijk

1.3 Escaperoom in het klaslokaal; Ontsnap aan de routine!

Sprekers: Masja Mesie, trainer Netwerk Onderwijsadviseurs en Clasina van Dorst

Inhoud: Escaperooms zijn een populair fenomeen in Nederland en daarbuiten. Zij danken hun populariteit aan de game-mechanismen die in grote mate in het spel verwerkt zijn. Je moet als deelnemer goed opletten, puzzelen en met elkaar samenwerken om binnen een bepaalde tijd tot een oplossing te komen. Door deze intensieve werkvorm beklijft het geleerde vaak beter. Dus waarom zouden we deze elementen niet verwerken in de les? Tijdens deze workshop leer en ervaar je hoe je van een klaslokaal een ‘escaperoom’ kunt maken. Je gaat naar huis met praktische ideeën om je leerlingen eens op een andere manier met de vakvaardigheden aan de slag te laten gaan.

Datum congres 03-15-2019
Max. deelnemers 24
Ingeschreven 22
2

Helaas vol, inschrijven is niet meer mogelijk

1.4 Differentiëren in alle vakken op het gymnasium: urgentie of hype?

Spreker: Johan Keijzer, trainer Netwerk Onderwijsadviseurs

Inhoud: Na zorgvuldige determinatie en met goede citoscore komen leerlingen met hoog IQ op het gymnasium terecht. Dit zijn leerlingen die over het algemeen aan een half woord genoeg hebben. De vraag is echter of er door een meer gedifferentieerde aanpak er toch niet meer uit te halen is.

In deze workshop bekijken we vanuit  de differentiatieaspecten: niveau, werktempo, inhoud interesse, leervoorkeuren, behoefte aan hulp en begeleiding, welke ruimte je kunt geven aan leerlingen die (nog) meer aankunnen en hoe je dat als docent blijvend in je repertoire houdt.

Naast nieuwe inzichten levert deze workshop  praktische tips op die snel toepasbaar zijn in de lessen.

Tot slot krijgt u suggesties aangereikt over hoe u  als leidinggevende  het onderwerp differentiatie op de agenda houdt.

Datum congres 03-15-2019
Max. deelnemers 25
Ingeschreven 11
14

Helaas vol, inschrijven is niet meer mogelijk

1.5 Coachen in de klas; nuttig of een hype?

Spreker: Kitty van Dijck, trainer Netwerk Onderwijsadviseurs

Inhoud: Coachend lesgeven gericht op het ontwikkelen van zelfregulatie. Heeft u ook leerlingen in de klas die weinig grip hebben op hun eigen denken en werken? Kan coachen in de les daarbij helpen?

In deze workshop bespreken we hoe coachen in de klas er uit ziet, verkennen we de kansen en de valkuilen, onderzoeken de relatie met feedback en oefenen er mee. Kortom, de zin en onzin van coachend lesgeven op een rijtje.

Datum congres 03-15-2019
Max. deelnemers 28
Ingeschreven 8
20

Helaas vol, inschrijven is niet meer mogelijk

1.0 Geen keuze

Spreker: Otto de Loor, trainer Netwerk Onderwijsadviseurs

Inhoud: De gymnasium leerling is in aanleg gemotiveerd, heeft hoge intellectuele capaciteiten en heeft over het algemeen een goede sociaal-maatschappelijke achtergrond, kortom: hij/zij is een bevoorrecht mens. Dat geeft verplichtingen zou je zeggen, maar dit laatste is niet meer zo vanzelfsprekend. Leerlingen doen niet altijd meer wat je van hen vraagt (neem bijvoorbeeld: huiswerk maken, luisteren naar jou of naar elkaar). Ze zijn mondig en autonoom en niet zo betrokken op de ander, tenminste zo lijkt het. Ze zijn individualistischer geworden. Franks Koerselman, hoogleraar psychiatrie, spreekt in dit verband over een cultuur die steeds narcistischer wordt.
In deze workshop verkennen we manieren waarop de autonomie-ontwikkeling van leerlingen ook productief kan zijn, hoe deze samen kan gaan met ‘engagament’. Hoe maak je van je klas een leergemeenschap waarbij autonomie en verantwoordelijkheid, persoonlijke ontwikkeling en betrokkenheid, hand in hand gaan?

Datum congres 03-15-2019
Max. deelnemers 28
Ingeschreven 1
27

Helaas vol, inschrijven is niet meer mogelijk

Je hebt je ingeschreven voor:

Uw winkelwagen is leeg